Świąteczne wydatki Europejczyków – wyniki Christmas Barometer 2016 r.

Christmas Barometer 2016 to trzecia odsłona największego międzynarodowego badania Grupy Ferratum, porównującego świąteczne wydatki w 20 krajach Europy i Wspólnoty Narodów.
W badaniu wzięło udział ponad 13 tysięcy gospodarstw domowych. Na co Europejczycy wydają pieniądze w czasie Świąt? Jaki jest najpopularniejszy prezent? W którym kraju wydano najwięcej na organizację Świąt? Czy konsumenci częściej kupują przez internet, czy w tradycyjnych sklepach? – to niektóre z pytań, na które Barometr Ferratum Bank udziela odpowiedzi.
 
Europa nadal przeżywa powolne ożywienie gospodarcze. W porównaniu z dwiema poprzednimi edycjami Barometru Grupy Ferratum różnice między poszczególnymi krajami ulegają zatarciu. Połowa gospodarstw domowych ma zamiar przeznaczyć na tegoroczne Święta tyle samo, co w zeszłym roku, podczas gdy 6% gospodarstw przewiduje większe wydatki.
 

Największa europejska gospodarka liderem zestawienia

 
Według danych Barometru poziom konsumpcji w Wielkiej Brytanii spada w porównaniu do ubiegłego roku. Podczas gdy w 2015 roku Brytyjczycy planowali wydatki świąteczne stanowiące 38,5% przychodu ich gospodarstw domowych, w tym roku liczba ta wynosi zaledwie 23%.
Z kolei Niemcy konsumują więcej niż jakikolwiek inny kraj Europy. Mieszkańcy kraju będącego największą potęgą gospodarczą w Europie są skłonni w tym roku przeznaczyć na wydatki świąteczne powyżej 30% przychodu rodziny. Liczba ta przewyższa o około 10% wydatki przeciętnej rodziny we wszystkich 20 krajach biorących udział w badaniu. 
 
Co zaskakujące, zaraz za Niemcami plasują się małe państwa bałtyckie, Litwa i Estonia, podczas gdy najbardziej oszczędni konsumenci zamieszkują kraje takie jak Norwegia, Finlandia i Holandia. Te bogate społeczeństwa na tegoroczne wydatki świąteczne przeznaczą mniej niż
5% dochodu gospodarstw domowych.
 
Dla przykładu w Finlandii – kraju, z którego wywodzi się Grupa Ferratum – gospodarstwa domowe przeznaczają na świąteczne zakupy około 15% dochodu netto, natomiast w sąsiedniej Szwecji liczba ta jest znacznie wyższa i stanowi 20%.
 
Świąteczny Barometr Ferratum Bank to wyjątkowe narzędzie, które umożliwia ocenę zmian, jakie mają miejsce niemal w całej Europie. Niezwykle cieszy nas fakt, że Europejczycy mogą pozwolić sobie na organizację Świąt na poziomie przynajmniej tak dobrym, jak w zeszłym roku. Oferta Ferratum Bank odpowiada na potrzeby Klientów, którzy – chcąc pokryć świąteczne wydatki – szukają rozwiązań bezpiecznych i profesjonalnych. Udzielamy pożyczek za pośrednictwem internetu i gwarantujemy szybkość działania i minimum formalności – mówi Krzysztof Przybysz, Country Coordinator Ferratum Bank.
 

Zakupy przez internet coraz popularniejsze

 
Nawet trzy czwarte świątecznych zakupów jest wciąż dokonywane drogą tradycyjnych kanałów sprzedaży, jednak udział zakupów internetowych wciąż wzrasta. Według danych Barometru wskaźnik zakupów online przeciętnego gospodarstwa domowego w ciągu ostatniego roku wzrośnie
z 21,6% do 24,5%.
 
W przypadku zakupów internetowych niekwestionowanym liderem jest Wielka Brytania. Powyżej 40% zakupów świątecznych Brytyjczyków zostanie zrobionych przez internet. Powyżej europejskiej średniej (24%) znajdują się również kraje: Holandia, Szwecja, Francja, Czechy, Polska i Niemcy.
 
Wśród najczęściej wybieranych prezentów gwiazdkowych wymieniane są, podobnie jak w ubiegłych latach, zabawki i gry (20%), odzież (18%) i elektronikę użytkową (12%). Jednakże w porównaniu do zeszłorocznych Świąt możemy zaobserwować pewne interesujące różnice między krajami.
 
Tegoroczne Święta nie zapowiadają się dobrze dla wydawców. W porównaniu z rokiem ubiegłym książka spada z pozycji drugiego najpopularniejszego prezentu choinkowego (15,5%) do wyniku zaledwie 6%. Książki znajdują się w grupie pięciu najpopularniejszych prezentów jedynie w Polsce (10%) i Czechach (8%).
 
Zgodnie ze Świątecznym Barometrem 2016 odzież jest  najczęstszym wyborem Bułgarów, Hiszpanów i Kanadyjczyków. Zabawki i gry są najpopularniejsze we Francji (31%), Australii (26%) i Polsce (23%). Zaskakuje pozycja alkoholu w zestawieniu – zdaje się, że jest on wybierany jedynie w Kanadzie, z wynikiem 4% udziału w świątecznych zakupach Kanadyjczyków.